ElBaradei shows the way: Boycott the BBC!

IAEA chief Mohamed ElBaradei has cancelled two interviews he was scheduled to give to the BBC, over the Beeb’s refusal to air the charity appeal for Gaza.
Excellent decision, Mr. ElBaradei. How many other decisionmakers and “news sources” around the world will now follow suit?
Lots, I hope.
I’m just trying to figure out if news consumers should also join this boycott. I think so.

7 thoughts on “ElBaradei shows the way: Boycott the BBC!”

  1. I just heard from Mouin Rabbani that he beat ElBaradei to it. Readers: do tell us of any other boycotters you know of. Is this a movement yet?
    Btw, sadly it’s been a long time since anyone from the BBC called to interview me. If any bona-fide BBC journo wants to request an interview, I’d be honored and happy to tell them ‘Thanks but no thanks.’

  2. El Baradei comes out of the closet and takes sides, buy we knew that all along Mohammad can’t be a just a neutral technocrat.

  3. I’m a bit perplexed at the thought of boycotting the BBC as a news source. Alas, here in the states, it’s by far a better source of international news than the corporate networks…. If wonder if that same aid appeal could be broadcast on US networks? (alas, via bought air time)
    Then again, we expect more from the BBC. Ironies.

  4. “El Baradei comes out of the closet and takes sides”
    Yes indeed you are right – we have always known that El Baradei was on the side of humanity.
    In refusing to air a humanitarian appeal for the people of Gaza – when it had aired similar appeals for victims of war and natural disasters elsewhere – it was the BBC which proved they are scared of incurring the wrath of certain ‘interest groups’. In so doing, not only have they drawn attention to their own lack of impartiality (the very thing they supposedly wanted to avoid by refusing to air the appeal) but they have probably ended up gaining far more publiciity for the charity than would otherwise have been the case.
    GOOD!

  5. While it is true that the BBC is marginally better than the US press, it’s a little like saying that the NYT is a better paper than the NY post, or the WAPO is better than the Washington Times, or CNN is better than Fox, etc. The best sources of real news remains the better blogs, like JWN and Juan Cole, and, in the case of Israel, Israeli newspapers like Haaretz which publish the stories that the US and even the BBC are afraid to publish.

  6. هذه رسالة بريدية بعثها الإعلامي المعروف (مهند الخطيب) إلى صالح القلاب (الإعلامي الأردني وأظنه مسؤلا في مجلس إدارة هذه القناة العميلة ..) ويبدو أنه قد أرسل إليه رسالة سابقةً يستفسر فيها عن أسباب خروجه من قناة العربية.
    السلام عليكم ورحمة الله
    شكراً على اهتمامك الكبير بشخصي المتواضع
    سيدي :
    علاقتي بقناة العربية لم نتنه اليوم بل انتهت منذ زمن بعيد . منذ ذلك الوقت الذي بدأتُ أجدُ فيه القناة تتحول شيئاً فشيئاً لتكون ناطقاً رسمياً عن جهات معينة لا تخفى على العاملين في القناة. أنا هنا أتكلم عن شخصي رغم أنني لا أستطيع أن أنفي كون ما جرى لي هو حالة عامة في بيئة القناة. تعبير عن الغضب والتململ والضيق.
    جئت إلى قناة العربية بحثاً عن المستقبل, والحقيقة, والتقنية العالية, والشهرة.
    بدأت قناة العربية عملها متزامنة مع الغزو الأمريكي للعراق [/color. ورغم كل ما قيل عن هذا التزامن, وما قيل في الجهة الأخرى بأن القناة إنما جاءت كردِّ فعلِ تجاه مواقف قناة الجزيرة من السعودية والكويت وأمريكا على وجه الخصوص , فإننا لم نجد لكل هذه الدعاوى ما يسندها من لدن توجهات وأفكار القائمين على القناة في ذلك الحين.
    لا أنفي أننا كنا بين فترة وأخرى مجبرين على نقل أخبار يُراد منها الرد على قناة الجزيرة , وإثارة القائمين عليها, لكننا ظننا أن هذا كله مجرد سجال إعلامي, وهو كما تعرف حتماً أمرٌ طبيعي في الساحة الإعلامية. هذا الظن للأسف كان خاطئاً.
    لكننا بدأنا نلحظ مع تسلم الأستاذ عبدالرحمن الراشد مقاليد الأمور في القناة أن الأمور بدأت تسير سيراً سيئاً تجاه الوقوع في براثن التحيز والبروباغندا.
    دعايات وإعلانات مجانية عن مرشحين عراقيين مدعومين أمريكياً . هجوم مُعلن وصريح في القناة ضد المقاومة العراقية. برامج خاصة في تشويه صورة المقاومة العربية في العراق وفلسطين بطرق استخباراتية لم يكن الكثير من المذيعين والمعدين يرضى بها , أو يفهم السبب الذي يدعو لها.
    العالم العربي والإسلامي بكامله يُسمي قتلى فلسطين من الأبرياء شهداء, إلا قناتنا, فتسميهم قتلى, وهي تساوي بين قتلى فلسطين وقتلى العدو .
    أشرطة وصور تصل للقناة عن قتلى الجنود الأمريكان, وعن عمليات المقاومة العراقية, وعن الضحايا العراقيين الذي قُتِلوا بأيدي أمريكية أو بأيدي وزارة الداخلية العراقية فيرفض الأستاذ عبدالرحمن الراشد نشرها , بدعاوى وحجج سخيفة, كان آخرها قوله: ” أنَّ في هذا تقوية للتيار الإرهابي المتطرف “, فقلتُ له : نحن جهة إعلامية محايدة, شأننا أن ننقل الخبر بحيادية, وهذا التيار المتطرف, وإن كنت أختلف معك في وصفه بالتطرف, هو تيار موجود في الساحة شئنا أم أبينا, وأنا أوافقك أستاذ عبدالرحمن في عدم نقل الرسائل التحريضية الحاشدة, لكن وكما أننا ننقل عمليات الأمريكان, فيجب أن ننقل عمليات المقاومة أيضاً على أقل تقدير, فهذا في صالح مصداقية القناة أمام جمهورها, وما يحصل من هجوم ضدنا مبعثه هذا الانحياز في النقل الذي نُتهم به !
    القناة تسير وفق أجندة خفية. لم يعد لديَّ أدنى شك في ذلك. وبالمناسبة هذا الشك بات يقيناً لدى كثير من العاملين في القناة وليس فقط مهند الخطيب.
    القناة اليوم تنطق باللسان الأمريكي , ومن يضع خططها واستراتيجيتها هو الأستاذ عبدالرحمن الراشد فقط , وأما العاملين جميعاً من معدين ومقدمين وغيرهم فلا يستطيعون تمرير أي شيء دون موافقته على ذلك. يُقال أنه ديموقراطي ومتوازن, وأنت لا شك تعرفه جيداً حين عملت تحت إدارته في جريدة الشرق الأوسط, لكننا لم نجد سوى أنه يستمع لما نقوله, ويوافق عليه لكنه لا يمرره رسمياً !!
    زد على ذلك أن القناة بدأت تستوعب مذيعين معروفين بصلاتهم الاستخبارية المشبوهة , ولا أظنهم يخفون على سعادتك.
    لا أدري إن كنت تتابع تغطية القناة لأحداث فلسطين بعد فوز حركة حماس بالانتخابات, لكن ما يحصل من القناة من هجومها المتواصل على حركة حماس شيء لا يمكن السكوت عليه . نعلم أن لدى الأستاذ عبدالرحمن مشكلة مزمنة مع الإسلاميين , لكن مشاكله الخاصة لا يجب أن تطغى على صورة القناة ويجب أن لا تظهر على سطح القناة , وفي برامجها , وعلى لسان مذيعيها !
    فموضوع فلسطين وقضيتها هي قضية مركزية قومية في العالم العربي , ولا يجب اختزالها من خلال مشكلة شخصية للأستاذ عبدالرحمن مع حماس ولا يجب الزج بقضية مقدسة كقضية فلسطين في خضم خصومات إدارة القناة . كلنا نختلف مع حماس , لكننا نقف معها شعورياً كسلطة منتخبة , ونقف على الحياد إعلامياً . أما ما تفعله القناة فلا يوجد له أي مبرر سوى وجود أجندة خفية كما أسلفت. يغذي هذه الأجندة أن خصومها هم خصوم عبدالرحمن , فتتقاطع الخصومات هنا, والضحية ” قناة العربية “.
    القناة باختصار شديد هي قناة موجهة , تتناوشها أكثر من سلطة , أمريكا وتيار المؤيدين لتدخلاتها في الشأن العربي , السعودية والكويت , وسلطة عبدالرحمن الراشد ” الشخصية “.
    لك أن تعجب من أننا لا نعرف حتى اليوم , من يُموِّل القناة ؟؟ من يدفع رواتبنا ؟؟ من يملك السلطة العليا على القناة ؟؟
    عني أنا , فلم أستطع الاستمرار في بيئة تسيرها إدارة ظل , يشعر في ” ظلها ” الواحد أنه مجرد دبوس صغير في قطعة قماش كبيرة منسوجة بعناية.
    حصلت على المستقبل , والشهرة , والتقنية العالية , لكنني لم أحصل على الحقيقة . هذه هي كل حكايتي.
    رغم كل شيء , فأنا ما زلت أحتفظ بذكريات جميلة مع إخوتي وأخواتي في القناة , كما مع إدارة القناة , وأرجو لهم كل التوفيق والرقي .
    أخوك
    مهند الخطيب

  7. The embassy of Israel sent in Theodoros Pangalos, Member of Parliament (Greece), three bottles wine as gift of feasts with the wishes of Ambassador Ali Giachia.
    Theodoros Pangalos returned this gift and thanked the Ambassador with the following letter:
    Dear Mr. Ambassador,
    Thank you for the 3 bottles of wine that you sent me as season’s greetings. I wish to you, your family and everybody in the Embassy a happy new year. Good health and progress to you all.
    Unhappily I noticed that the wine you have sent me has been produced in the Golan Heights. I have been taught since I was very young not to steel and not to accept products of theft. So I can not possibly accept this gift and I must return it back to you.
    As you know, your country occupies illegally the Golan Heights who belong to Syria, according to the International Law and numerous decisions of the International Community.
    I take the opportunity to express my hope that Israel will find security into its internationally recognized borders and the terrorist activities against Israel territory by Hamas or anybody else will be contained and made impossible, but I also hope that your government will cease practicing the policy of collective punishment which was applied on a mass scale by Hitler and his armies.
    Actions such as those of these days of the Israel military in Gaza remind the greek people holocausts such as in Kalavrita or Doxato or Distomo and certainly in the ghetto of Warsaw.With these thoughts allow me to express to you my best wishes for you, the Israeli people and all the people of our region of the world.
    Athens, 30/12/2008
    Theodoros Pangalos, Member of Parliament (Greece)
    – Web Site: http://www.pangalos.gr

Comments are closed.